fredag 12 juni 2009

Vad har jag missat?

Enligt Svt:s text-tv har Tiger Woods fått en "tuff lottning"i US-Open som inleds inom kort, han ska gå med två andra som vunnit Majors tidigare. Ursäkta! Svår lottning i golf? I golf ska du försöka få bollen i hål på så få slag som möjligt. Detta kan inte dina "motståndare" påverka, dom agerar mer sällskap än motstånd. Detta är ännu ett exempel från svenska sportjournalister att försöka få golf att bli mer idrott än det är. För några år sedan framfördes till och med nämnde Tiger som världens störste idrottsman genom tiderna. Seriöst!? En mer korrekt beskrivning är att han är den förste golfare som kan kalla sig idrottsman. Jag anser att golf behandlas som en idrott av den anledningen att man inom golfen tjänar stora pengar. Hade det varit lika mycket pengar i golf som i tex bowling hade Tiger Woods varit i det närmaste okänd. Golf är ett spel, om än roligt och fängslande. Tro inget annat. I idrott kan ingen som tränar flera timmar om dagen och har topptränad fysik få storstryk av en otränad missbrukare med ölmage. Det sker i golf med jämna mellanrum när John Daly slår till. Det händer inte i riktig idrott.

Midsommar om en vecka och det är 7 grader och spöregn ute. Härligt! Hoppas det blir ändring snart! Här är tjejerna i sina solhattar som köptes till värmeböljan över pingst.

2 kommentarer:

  1. Vet inte riktigt var jag ska börja! =)

    Håller för det första med om att man inte kan få en bra lottning i golf. Du påpekar korrekt att det inte har något med saken att göra. Det är därefter som det blir sämre min käre vän...

    Att detta (journalistens dumhet) skulle vara ett försök att göra det till mer idrott än vad det är känns svagt. Idrotter behöver inte ha lottningsinslag för att vara idrott. Just att det hela enbart går ut på att få i bollen i hål på så få slag som möjligt är väl ren och skär idrott utan inslag av gynsamma lottningar eller annat... Fler än Woods lägger ner oerhörda träningsmängder för att hålla den nivån som de gör. Sen har inte (fram till i dessa dagar) fysträning varit huvudprioritet.

    Golf är både en idrott och ett sällskapsspel. När jag håller på så är det det sistnämnda. När såväl Daly som Woods håller på är det det förstämnda. Att sen Daly inte vinner så mycket nuförtiden är bara en parentes.

    Alla idrotter kan väl inte bara handla om fysisk prestation - eller?

    Jaja, jag hade tänkt ignorera detta men kunde inte låta bli. Dumt att argumentera i något där jag vet att jag aldrig kan vinna över dig på min sida... =)

    Hoppas att det är bra med dig och familjen!

    Hälsningar från en simpel golfare!

    SvaraRadera
  2. Ja du herr Lauri, det här kan man ju älta till dödagar och märk väl att jag inte har något alls mot golf som företeelse. Det som stör mig är att golfprestationer hela tiden förstoras upp oerhört massmedialt. Varför skulle hans dominans vara större än tex Stefan Edbergs dominans i tennisvärlden i skiftet mellan 80- och 90-tal? Då möttes han och Becker i stort sett i varje final i de turneringar som de ställde upp i. När Karlsson och Stenson vann "par-VM" var dom aktuella för bragdguldet trots att dom var högst rankade i turneringen. Tigern nämns som en av tiderna största idrottsmän när han på sin höjd kan komma på en topp 50-lista i min bok.
    Bara för att det går ut på att få i bollen på så få slag som möjligt gör inte golf automatiskt till idrott. Kubb är inte idrott tex, det är ett spel precis som golf. I idrott ska enligt mig alltid den fysiska förmågan ha en stor beydelse annars är det ett spel. En kille som Tom Watson som var nära att vinna the Open i helgen har förmodligen en träningsmängd som är en tiondel av Tigerns men ändå är Tom nära att vinna och Woods missar cutten. Inte idrott, utan ta-da: ett spel.
    Lycka till med spelandet

    SvaraRadera