tisdag 1 december 2009

Gör om "Bragdguldet"

Idag fick skidskytten Helena Jonsson Svenska dagbladets bragdmedalj för sitt VM-guld i vintras. Övriga favoriter var simmerskan Sara Sjöström och golfspelaren Anna Nordqvist. Att det går till en indviduell idrottare i en marginalgren kan vi utgå ifrån, det är bara att titta några år bakåt i tiden. I år skulle priset mycket väl kunna gå till Zlatan Ibrahimovic som tagit sig till den absoluta världstoppen i världens absout största idrott och dessutom vunnit italienska skytteligan som förste svensk på 50 år. Ifjol hade Henrik Zetterberg vunnit Stanley cup med Detroit, blivit utsedd sluspelets mest värdefulla spelare samt vunnit slutspelets poängliga. Priset gick dock till gevärskytten (!) Jonas Jakobsson. 2006 vann Tre kronor OS och VM, Henrik Larsson kom in och vände på Champions league finalen men priset gick till Anja Pärsson som åkte till OS med målet att vinna tre guld men kom hem med ett. När hon sen gick och vann tre guld i 2007 års hemma-VM i Åre kände juryn att hon måste få priset igen. Listan på idrottare från de stora lagidrotterna som förbigås kan göras lång. Därför tycker jag att SvD bör göra om bragdguldet så att det klart och tydligt står att priset ska gå till en utövare av en liten meningslös sport som behöver uppmärksamheten.

Mina döttrar är snoriga igen och jag är SÅ less på rinnigt barnsnor som de av någon anledning föredrar att ha i ansiktet före att jag får torka bort det. Av reaktionen att döma finns inget värre än att bli torkad under näsan. Sen september har tiden utan snuva maximalt uppgått till 14 dagar sen börjas det om på ny kula med lite feber och snor i upp till 10 dagar. Jag i min enfald hade fått för mig att första året var något av ett friår och snorandet sen kom när de kom i kontakt med dagisbacillerna. Förhoppningsvis kommer våra tjejer ha lite motståndskraft då de ska börja möta dessa nästa höst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar